احتمال کشف ذخایر جدید نفت در آذربایجان جنوبی قوت گرفت



احتمال کشف ذخایر جدید نفت در آذربایجان جنوبی  قوت گرفت

جمعه  ۲۴ تير ۱٣۹۰ -  ۱۵ ژوئيه ۲۰۱۱

سرپرست وزارت نفت  ایران از احتمال کشف ذخایر جدید نفت در منطقه مغان اردبیل خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر در تمامی حاشیه‌های دریای خزر مطالعه برای استحصال ذخایر نفت توسط وزارت نفت در حال انجام است. بنا به گزارشها ، محمد علی آبادی امروز در جمع خبرنگاران درباره احتمال کشف ذخایر جدید نفت خام در منطقه مغان اردبیل، گفت: هر کجا نفت باشد، وزارت نفت به آن جا حساس است.

سرپرست وزارت نفت
 ایران تصریح کرد: هم اکنون نه تنها در منطقه مغان بلکه در تمام حاشیه‌های دریای خزر در حال مطالعه استحصال نفت هستیم واین کار را یه طور جدی دنبال می کنیم.

بنا به
 گزارش، قرارداد اجرای عملیات اکتشاف و توسعه نفت و گاز بلوک مغان 2 به ارزش بیش از 141 میلیون دلار میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت INA کرواسی فروردین 1387 امضا شده بود.

بر اساس این قرارداد پیمانکار متعهد است اطلاعات لرزه نگاری دو بعدی قبلی به وسعت 600 کیلومتر مربع را مطالعه و 100 کیلومتر مربع داده های لرزه نگاری دو بعدی جدید و 200 کیلومتر مربع داده های لرزه نگاری سه بعدی برداشت کند.

حفاری یک حلقه چاه اکتشافی و سپس در صورت وجود شواهد مثبت از وجود هیدروکربور در بلوک مغان 2، عملیات لرزه نگاری دو بعدی به میزان 500 کیلومتر مربع و حفر دومین حلقه چاه اکتشافی از دیگر تعهدات اکتشافی پیمانکار اروپایی در بلوک مغان است.

هزینه عملیات اکتشاف و مطالعات تکمیلی شامل مطالعات ژئوفیزیک و حفاری چاههای اکتشافی حدود 142 میلیون دلار و مدت زمان اجرا این پروژه چهار سال بوده که در صورت نیاز یک سال نیز تمدید خواهد شد.

بلوک مغان 2 با وسعت سه هزار و 230 کیلومتر در استان اردبیل قرار دارد که با توجه به شرایط خاص مخزنی میدان های کشف شده در حوضه رسوبی مغان، فعالیتهای اکتشافی و توصیفی به منظور دستیابی به دانش فنی برای بهره برداری اقتصادی در این منطقه توصیه شده است
.

No comments:

Post a Comment

khojaly Genocide, Xocali Soyqirimi, HOCALI KATLİAMI